جایگاه حسابداری در گزارشگری پایداری شرکت‌ها

تاریخچه حسابداری به عنوان یک روش ثابت، قدمت چند هزار ساله دارد. سوابق و اسنادی که از منطقه بین النهرین به 5000 سال قبل از میلاد برمی گردد، نشان می دهد که سیستم های حسابداری در خدمت ردیابی مبادله کالا بین معابد هستند.

 شواهد بیشتری از رواج حسابداری از اکتشافات مصر باستان و بابل بدست آمده، اما جامع ترین یافته ها متعلق به دوره امپراتوری روم می باشد. اطلاعات ثبت‌شده در بایگانی‌های بی‌شماری در طول این دوره، محاسبات عددی دقیقی را نشان می‌دهد که در مناطق مختلف نگهداری می‌شوند، مانند: درآمدهای عمومی، مخارج خصوصی، توزیع کالاها و موارد دیگر.

رشته حسابداری در حال حاضر با مقایسه با دوران ماقبل مدرن به طور غیرقابل انکاری توسعه یافته است. همچنین در قرون وسطی و دوره رنسانس پیشرفت های بسیار قوی را تجربه داشته است. این رشته از اواسط قرن نوزدهم با افزایش شدید نیاز و تقاضا در زمینه های تجاری و مالی توسعه یافت. 

انقلاب صنعتی نشان داد که تعداد و اندازه شرکت‌ها را در سراسر جهان به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش می‌دهد و برای شرکت‌ها، ضروری بود که بخش‌های حسابداری قوی را حفظ کنند تا در تمام جنبه‌های عملیات تجاری نقش داشته باشند. در حال حاضر، تعداد بیشماری افراد در این حرفه در سراسر جهان مشغول به کار هستند.

حسابداری در پایداری

نقش حسابداری در دنیای كسب و كار امروز

در دنیای امروز سازمان‌ها باید به آینده‌ای پایدار که جنبه‌های اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی را در بر می‌گیرد، ورود کنند. جامعه، با چالش‌های دراز مدت ناشی از بی‌عدالتی اجتماعی مواجه است. ذینفعان و تنظیم‌کننده‌ها به طور فزاینده‌ای بر پیامدهای اجتماعی اقدامات سازمان‌ها تمرکز می‌کنند. به همین دلیل، تعریف و اندازه گیری بازگشت به جامعه توسط فعالیت های یک سازمان به اندازه خود اهداف مالی اهمیت پیدا می کند. حسابداران باید متناسب با مسئولیت هایی كه سازمان ها در پایداری دارند باید بتوانند نتایج این اقدامات را گزارش نمایند.

“برنامه های اجتماعی گسترده است و سازمان ها را ملزم می کند هم اکنون وارد عمل شوند. بدون ورود ارزشمند و فعال حرفه حسابداری، دستیابی به پایداری توسط سازمان ها دست نیافتنی خواهد بود. این حرفه فرصتی دارد تا نقش خود را به طور کامل ایفا کند. در ایجاد امکان گذار عادلانه، به ویژه جنبه اجتماعی – موردی که نمی توان از آن اجتناب کند.

برای توسعه نقش حرفه حسابداری در ایجاد پایداری از طریق دستور کار (حسابداری برای جهانی بهتر) که به دنبال هدایت و برجسته کردن نقش حسابداران در ایجاد جهانی عادلانه تر و پایدارتر و از طریق مجامع حرفه ای و تخصصی می توان به آن جامعه عمل پوشاند.

در گزارش هایی كه حسابداران تهیه می كنند، در بخش گزارش تفسیری  پیوست صورت های مالی می باشد گزارش پایداری موضوعاتی مانند تضمین اجتماعی و زیست محیطی و سیستم های کنترل و مدیریت داخلی برای گزارش پایداری و زیست محیطی باید به مجمع گزارش شود و حسابرس مستقل نسبت به آن اظهار نظر نماید.

استانداردهای ISSB (هیئت بین المللی استانداردهای پایداری)

گزارش شرکتی از اطلاعات مرتبط با پایداری با انتشار دو استاندارد جهانی پیشگامانه گام مهمی به جلو برداشته است. ACCA از انتشار دو استاندارد از ISSB الزامات عمومی IFRS S1 برای افشای اطلاعات مالی مرتبط با پایداری و IFRS S2 افشاگری های مرتبط با آب و هوا می باشد. راه‌اندازی این دو استاندارد جهانی پایداری، یک گام مهم و قابل توجه در گزارش‌دهی تجاری است، که یک پایه جهانی برای اطلاعات قابل مقایسه در مورد مسائل پایداری فراهم می‌کند.

همینطور به سرمایه‌گذاران، بازارهای مالی و جامعه کمک فراوانی می‌کند. به طور گسترده‌تر، تمرکزی که آنها ارائه می دهند به ایجاد تغییرات مثبتی که ما در نحوه عملکرد کسب و کارها در مواجهه با تهدیدات ناشی از تغییرات آب و هوایی نیاز داریم کمک می کند.

این استانداردها، گزارش پایداری را منسجم‌تر، مرتبط‌تر و معنادارتر می‌کند. مهمتر از همه، آنها مراحل اولیه کاری را که متخصصان حسابداری در ایجاد تغییرات سیستماتیک در گزارشگری پایداری و ادغام آن با گزارشگری مالی به دست می آورند، نشان می دهند. 

آنها همچنین تغییرات گسترده‌تری را به همراه خواهند داشت، زیرا گزارش‌دهی پایداری احتمالاً استراتژی‌های مبتنی بر پایداری را هدایت می‌کند و تغییرات عملیاتی لازم برای اجرای آنها و گزارش‌دهی آنها وجود خواهد داشت. سرمایه گذاران این را آغازی برای ارائه اطلاعات مورد نیاز خود برای تخصیص کارآمدتر و مسئولانه تر سرمایه  می دانند. 

” ادامه همکاری انجمن های حرفه ای حسابداری  و سایر ذینفعان در ایفای نقش خود برای ایجاد ظرفیت گزارش دهی پایداری و مقابله با وضعیت اضطراری آب و هوا بسیار ضروری می باشد.”

 استانداردها و الزامات گزارشگری مالی با تکیه بر چارچوب گزارشگری یکپارچه بر نیاز به ثبات و ارتباط بین صورتهای مالی و گزارشگری پایداری تأکید دارد. بدیهی‌ست بكارگیری استانداردهای گزارشگری منجر به به ارائه گزارشها با مفروضات ثابت و یكسان خواهد شد. 

جایگاه حسابداری در گزارشگری شركت ها در پایداری

آینده سازمان ها و خود جامعه ما به پایداری و گذار عادلانه بستگی دارد

متخصصان حسابداری و امور مالی می توانند در خط مقدم انتقال به آینده ای پایدار باشند. فرصتی که برای این حرفه وجود دارد، این است که نقشی پیشرو در ایجاد تغییرات ضروری ایفا کنند و اطمینان حاصل شود که موضوعات پایداری مطابق دستور کار به جلو می رود. 

همینطور این موضوع به یک دیدگاه استراتژیک در نظر گرفته شود و بی عدالتی اجتماعی به عنوان بخشی از جهت گیری استراتژیک سازمان ها مورد توجه قرار گیرد. داشتن دستور کار اجتماعی در هسته این حرفه به همان اندازه که به آینده و جذابیت آن مربوط می شود، به سمت آینده ای پایدار نیز مرتبط می باشد. 

آینده حرفه حسابداری و مالی، آینده‌ای است که پایداری از جمله دستور کار اجتماعی را در یک گذار عادلانه در بر می گیرد که برابری اجتماعی را با اقدامات زیست محیطی متعادل می کند. موضوع پایداری اجتماعی گسترده و پیچیده است و اندازه گیری اجزای تشکیل دهنده آن اغلب دشوار است، اما این پیچیدگی فقدان اقدام را توجیه نمی کند.

 مهم این است که در این مسائل عقب نشینی نشود، در حال حاضر این موضوع به یك الزام تجاری قوی برای اقدام تبدیل شده است و این دستور کار باید در دیدگاه استراتژی و عملکرد گنجانده شود.

استانداردهای ISSB (هیئت بین المللی استانداردهای پایداری)

نقش مدیر مالی در حرکت به سمت سازمان‌های پایدار

نقش مدیر مالی در حرکت به سمت سازمان‌های پایدار، فراتر از مدیریت امور مالی به شیوه سنتی می باشد. 

” مدیران مالی به طور فزاینده ایی به عنوان رهبران و مشاوران استراتژیک در سازمان های خود عمل می کنند. نقش اجرایی مدیر مالی نقشی است که به طور قابل توجهی از دیدگاه سنتی حرکت کرده است و در عین حال مسئولیت های اصلی را حفظ کرده است. “ 

واقعیت این است که اکثر مدیران مالی، به دنبال دستیابی به اهداف استراتژیک سازمانی (اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی) هستند. مدیران مالی، چهره پاسخگو برای ارائه ارزش در سازمان های خود هستند. تکامل این نقش، تا حدی توسط انتظارات ذینفعانی که مدیر مالی با آنها درگیر است، هدایت می شود. مفهوم ارزش برای مدیریت عملکرد در سازمانها اساسی است و پذیرش آن عنصری کلیدی در مسیر آنها به سوی آینده ای پایدار است. مدیران مالی به طور فزاینده ای رویکرد ارزش محوری را در کار خود اتخاذ می کنند و این نشان دهنده تحولی به سمت نقش افسر ارزش اصلی به دور از مسئولیت سنتی متمرکز بر مالی می باشد. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا